Referenties
Dat het onderwijs op de Da Vinci school werkt en effect heeft, kunnen wij als Da Vinci-team zeggen en beloven. Maar ouders van onze leerlingen kunnen dat nog beter. Bij deze enkele verhalen uit de praktijk:
1. Onze zoon zit vanaf groep 5 op de Da Vinci school.
Nu zit hij al weer in groep 8 en gaat hij na de zomervakantie naar de middelbare school.
Wij zijn nog steeds heel erg blij dat we destijds voor de Da Vinci hebben gekozen.
Hij heeft leren leren en leren werken, heeft meegewerkt aan projecten, is op allerlei uitjes geweest, heeft voor de klas gepresenteerd. Hij heeft een hele leuke klas met jongens én meisjes. Gaat logeren, heeft verkering.
Maar het belangrijkste: hij gaat met plezier naar school.
Als ik aan de eerste jaren op de 'oude' school terugdenk...
Het geworstel van de leerkrachten. Die steeds de nadruk legden op wat hij niet kon.
'Tja...hij kan niet plannen en organiseren...heeft moeite om zich te concentreren...'
Maar ondertussen scoorde hij wel de grafieken uit (wat een geluk dat hij dat wel liet zien en nog niet aan het onderpresteren was). Ondanks dat hij -op advies van de school- een klas had overgeslagen. Het bleek niet genoeg.
Wat doet dan de school, met een kind dat steeds voorloopt? Extra werk geven...? En als dat niet genoeg is...Een speciale lerares regelen die de plus-kinderen 1 keer in de week een uurtje of twee uurtjes plus-les geeft? Weer een klas overslaan?
De onbekendheid met hoogbegaafdheid in al zijn facetten hebben we meegemaakt. En we veranderden van afwachtende ouders ('want op school zullen ze het toch wel weten') in ouders die opkwamen voor hun kind.
Want wij hadden op een gegeven moment een heel ongelukkig kind...Als ik weer terugdenk aan die tijd en dat proces.....Pffffff....
Zodra hij op de Da Vinci school zat, merkten we al verschil. Hij voelde zich er gelijk thuis. Ook al moest ie wel erg wennen aan het feit, dat ie nu toch echt aan de bak moest*
De sfeer op de Da Vinci school is erg prettig. Kinderen accepteren elkaar. Net als op elke school, gebeurt er natuurlijk wel eens wat. Maar opmerkelijk is hoe sociaal en open minded ze naar elkaar zijn.
Het was destijds een hele moeilijke stap. Want je haalt een kind niet zomaar van een school en uit zijn vertrouwde omgeving. Daar gaat heel wat aan vooraf. Maar achteraf denken we: 'hadden we het maar veel eerder gedaan'.
* Ieder kind is anders. Ieder hoogbegaafd kind is anders. Onze zoon, bijvoorbeeld, moet uitgedaagd worden en het nut ergens van in zien. Dan pas is ie gemotiveerd. Andere kinderen hebben een andere aanpak nodig. En omdat de klassen op de Da Vinci school klein zijn, is er ruimte voor een specifieke aanpak per kind. De leerkrachten van de Da Vinci school zijn speciaal opgeleid op het gebied van hoogbegaafdheid en blijven hun kennis bijspijkeren via Novilo-opleidingen. En dat merk je!